tisdag 1 januari 2013

Tack 2012!

Ur ett tränings och viktperspektiv så är det några månader som varit viktigare än andra...

Februari
i Thailand och Sälen! Galet skönt, välbehövligt och härligt att bara vara med familjen under fem veckors ledighet.Kombinationen sol och bad avslutades med skidåkning och stughäng.
Lovade mig själv att aldrig mer åka på en semester som överviktig! Det handlar om skam. Om sorg över att inte kunna vara avslappnad och njuta av att bada och leka med sina barn, utan mer tänka på vad andra tänker om ens kropp. Men det handlar också om praktiska saker som att få plats i flygplansstolen utan att inkräkta på grannens plats, eller kunna få till några bra åk i backen medans barnen är i skidskolan. Utanför vardagen blir det plötsligt så uppenbart på riktigt hur mycket min övervikt hindrar mig. Både fysiskt och mentalt.
Mars
Massor med jobb igen. Såklart, eftersom vi varit lediga....
Under hela första delen av året jobbar jag med min motivation inför projekt viktminskning som jag vet måste komma.
Augusti
Precis där nådde jag gränsen och påbörjade resan mot en lagom stor kropp. 6/8 vägde jag 102.6. Några kilo mindre än i början av året. Jag valde att göra en 12veckors-period på VLCD. Pulverdiet. Vatten, kaffe. Inget annat. Många kloka och kunniga människor inom kost och hälsa dissar VLCD. Det är begripligt och vettigt att vara mycket skeptisk. Men det kan vara en mycket bra hjälp för de som bär på en stor övervikt.
September, oktober
Gnetade mig igenom det tuffaste delen av viktminskningsfasen, och byggde upp motivationen för att börja träna igen
November
Kontaktade Magnus Hagström och frågade om han kunde och ville ta sig an uppdraget att hjälpa mig till en vältränad version av mig själv. Jag har under hösten letat runt lite i bloggvärlden efter någon som verkar passa min målsättning och min person. Att fråga Magnus kändes snudd på pinsamt, men jag tänker att ju sämre utgångsläge man har, desto proffsigare coach behöver man :)
Magnus sa ja, och jag har börjat träna igen!
Det känns otroligt bra i själen när kroppen får jobba. HUR kan man glömma och prioritera bort just det??!

Resten av alla årets dagar har spenderats med mycket jobb, men också med min fantastiska, älskade familj. En stor milstolpe passerades när min förstfödda plötsligt visade sig ha blivit stor, tog studenten och flyttade hemifrån. Mycket saknad, men det var dags. Livet går vidare. Saker förändras och jag också.
Tack för allt, 2012!




Inga kommentarer: