fredag 21 september 2012

Inriktning: Viktminskning

Funderar mycket på hur mycket jag ska våga träna på det låga energiintag jag har. Jag kan inte kräva av mig själv att jag ska orka som vanligt, men samtidigt är det otroligt viktigt att fortsätta röra på sig. Hålla förbränningen uppe och kroppen i rörelse.
Hittills har det ju handlat om yogan och mycket promenader. Med myrsteg har jag också tagit mig an springandet. Men då protesterar min kropp faktiskt lite. Jag blir yrslig och lite nedstämd och känner tydligt att det nog är mer nedbrytande än uppbyggande.
Tror att jag framöver ändå ska hålla fast vid couch25k-programmet bara med syfte att vänja kroppen vid att lyfta från marken :)
För det är uppenbart att det är här min största svaghet ligger. Märker det på yogan när det är dags att hoppa mellan rörelser. Märker det när jag försöker anstränga mig för att få lyft i löpsteget.
Jag är helt enkelt grundad i marken, känner mig trygg där. Och så länge jag har koll på tyngdlagen så är jag otroligt uthållig. Tror det var därför cyklingen passade mig så bra, man sitter där man sitter och ska bara framåt. 30 mil runt en sjö var ju ingen promenad i parken, men min kropp samarbetade och höll ut.

Nåväl, just nu är inte målet att bli vältränad, utan de första tolv veckorna är helt inriktade på att minska i omfång. 29e oktober börjar en ny 12veckorsfas med inriktning mot sund kalorireducerad mat och uppbyggnadsträning. Där kommer också första spinningpasset på mycket lång tid. Jag längtar dit!

Inga kommentarer: